Když se podÃváme pod kapotu auta, možná nabydeme dojmu, že to nenà zase až tak složité zaÅ™ÃzenÃ. Když srovnáme tÅ™eba to, kolik souÄástà má motor auta, s tÃm, kolik rozmanitých souÄástek uvidÃme v televizoru, radiopÅ™ijÃmaÄi nebo poÄÃtaÄi, zdá se, že nenà vůbec žádný problém sestavit takový motor. A poskládat pak z jednotlivých dÃlů kapotu, ‚obout‘ kola a podobnÄ› se také zdá být lehké.
A co to znamená v praxi? Je samozÅ™ejmé, že si svá auta obvykle neskládáme dohromady sami, už i jenom proto, že by se sotva vyplatilo nakoupit vÅ¡echny dÃly jednoho vozu a skládat si je dohromady, ale co se týká oprav, do tÄ›ch se nejednou kdekdo z nás pouÅ¡tÃ. Dost možná i proto, že zná z dÄ›tstvà pÅ™ÃbÄ›h o krteÄkovi a autÃÄku, a když dokázal krteÄek dát totálnÄ› rozbité autÃÄko zase do kupy, proÄ by si oni neporadili tÅ™eba jen s jedinou závadou?
Když tedy auto odmÃtne posluÅ¡nost, nahlédne celá Å™ada z nás pod kapotu ve snaze najÃt a odstranit vzniklý problém. A nejednou tam nejen nahlédneme, ale také se v tom zaÄneme vrtat. A tÅ™eba se nám skuteÄnÄ› podařà problém najÃt a vyÅ™eÅ¡it. VÄ›tÅ¡inou ale ne. Protože auta rozhodnÄ› nejsou tak jednoduchá zaÅ™ÃzenÃ, jak by se mohlo zdát. Nejsou to jen válce, pÃsty, ventily, svÃÄky, chladiÄe, ojnice a pÅ™evodovky, jejichž funkci teoreticky pochopà kdokoliv z nás, a nejsou to jenom karburátory a zaÅ™Ãzenà poÄÃtaÄového typu, kterým už nerozumà snad nikdo z laiků. Je tam toho daleko vÃc. A hlavnÄ› to musà vÅ¡echno fungovat bezvadnÄ›, aby to ve výsledku fungovalo tak, jak to má být. Na to nestaÄà vzÃt jenom kladivo a Å¡roubovák.
A tak rozumnà lidé pÅ™enechávajà péÄi o svá auta automechanikům. Protože ti tomu nejen rozumÃ, ale také umà vylepÅ¡it a opravit, co je potÅ™eba. A že to nenà zadarmo? Co nadÄ›láme? BuÄ necháme péÄi o své plechové miláÄky na odbornÃcÃch, nebo se budeme muset smÃÅ™it s tÃm, že budeme jezdit svým autem leda tak v pÅ™ÃpadÄ›, že je to z kopce.